سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ خلق، راستگوترینشان است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :20
بازدید دیروز :4
کل بازدید :44420
تعداد کل یاداشته ها : 84
103/3/1
12:28 ع

 این طرح در زمره ورود به جشنواره ایده و استارت‌آپ ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی نهاد ریاست جمهوری است

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: طرح هوشمندسازی شبکه آب ساختمان، سالانه باعث صرفه‌جویی تقریبی هزار میلیارد تومانی در حوزه آب و فاضلاب برای دولت می‌شود.

به گزارش خبرنگار بیان ملی به نقل از پایگاه خبری تارود، طرح «صرفه‌جویی در مصرف آب ساختمان با استفاده از لوله‌های برگشتی و هوشمندسازی شبکه آب ساختمان» مربوط به حجت‌الله خواجه صالحانی عضو هیأت علمی و «محمدحسن آقایی» دانشجوی کارشناسی ارشد برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در زمره ایده‌های برتر جشنواره ایده و استارت‌آپ ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت.

این طرح قبلاً ثبت اختراع شده و دارای تأییدیه علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی است.

محمدحسن آقایی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بوده و نزدیک به سه سال است که با صالحانی عضو هیأت علمی این دانشگاه، گروهی را تشکیل داده‌ که فعالیت آن مطالعه و تحقیق بر روی ایده و طرح‌ها در زمینه الکترونیک دیجیتال مثل کنتورهای دیجیتال آب و برق، دستگاه‌های ضد سرقت، هوشمندسازی ساختمان‌ها و شبکه لوله‌کشی آب و فاضلاب و ذخیره‌کننده های انرژی مثل UPSهاست.

در ادامه گفتگویی را با محمدحسن آقایی پژوهشگر پرتلاش دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند می‌خوانید.

*تاریخچه مختصری از فعالیت‌های پژوهشی خود را شرح دهید

آقایی: تا قبل از سال 94 تقریباً از الکترونیک فقط مباحث تئوری که در دانشگاه آموزش می‌دادند را بلد بودم و اصلاً مطلبی در مورد ثبت اختراع نمی‌دانستم. اواخر سال 94 با دکتر صالحانی که استاد بنده بودند، آشنا شدم. طرح هوشمندسازی شبکه آب و ساختمان که این اواخر جزء 6 طرح برتر کشور در ستاد توسعه آب و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری شناخته شده است را با ایشان مطرح کردم و خیلی استقبال کردند.

طرح اولیه خیلی ساده بود و بعد از تقریبا چهار ماه، کامل شد و اجرای طرح در مقیاس آزمایشگاهی را آغاز کردیم. بعد از چند آزمایش به این نتیجه رسیدیم که این طرح قابلیت ثبت اختراع را هم دارد که جناب صالحانی طرح را نوشت و برای سامانه ثبت اختراع ارسال کردیم و مهر 96 این طرح ثبت اختراع شد و بهمن 96 تأییدیه علمی گرفت.

معمولاً اکثر روزها تا دیروقت در مرکز تحقیقات انرژی دانشگاه مشغول تست مدارها و نوشتن برنامه‌ها می‌شدیم. الان هم هر روز در مرکز تحقیقات انرژی دانشگاه آزاد دماوند مشغولیم.

*جزئیاتی از کارکرد طرح و اختراع خود را تشریح کنید

آقایی: طرح هوشمندسازی شبکه آب ساختمان با مکانیزم خیلی ساده از هدررفتن حداقل 20 لیتر آب تصفیه شده برای هر نفر در هر روز جلوگیری می‌کند که در یک سال برای کل کشور با در نظر گرفتن جمعیت 74 میلیونی تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب (طبق گزارش شرکت آب و فاضلاب تا پایان 94) چیزی حدود 540 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی را به همراه دارد که با در نظرگرفتن قیمت تمام‌شده برای تأمین و توزیع آب شرب که تقریباً هزار و 200 تومان برای هر متر مکعب است و هزینه 800 تومانی دفع فاضلاب برای هرمتر مکعب، می‌توان گفت این طرح می‌تواند باعث صرفه‌جویی تقریبی هزار میلیارد تومان در سال برای دولت شود که البته این عدد بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به ارزش اقتصادی آب و هزینه تصفیه فاضلاب‌هاست.

باید اضافه کنم که اکنون چهار طرح دیگر هم در مرکز مالکیت معنوی در مرحله داوری یا پاسخ به کامنت‌های داوران هستند.

چه فرآیندی را پشت سرگذاشتید و از چه موانعی عبور کردید؟

آقایی: ماه‌های اول که کار را آغاز کردم واقعاً هیچ چیزی از الکترونیک نمی‌دانستم و حتی سرچ‌کردن در اینترنت را هم فقط در حد نیاز خودم بلد بودم. روزهای نخست جناب صالحانی حتی تا ساعت یک شب هم به سؤالاتم جواب می‌داد و تشویق می‌کرد که ادامه بدهیم. بعد از یک سال کم‌کم توانستم خودم مدارها را طراحی و برنامه‌نویسی را آغاز کنم.

برای کارهای اولیه بعضاً چند هفته وقت می‌گذاشتم که فقط بتوانم ماژول‌ها را روشن کنم. نخستین‌بار که می‌خواستم ماژول پیامک را راه‌اندازی کنم، چهار ماه هر روز وقت زیادی را می‌گذاشتم. 6 ماه آزمایش‌های طرح هوشمندسازی شبکه آب ساختمان طول کشید. تقریباً آماده بودیم که طرح را برای ثبت اختراع ارسال کنیم که آقای صالحانی با من تماس گرفتند و گفتند متأسفانه این کار سال 2016 در سامانه «یو اس» پتنت ثبت شده است. البته ادامه دادیم تا بالاخره توانستیم روش جدیدی را پیشنهاد بدهیم.

اهداف و برنامه‌های آینده شما چیست؟

آقایی: طبیعی است که هر انسانی دوست دارد هرروز بیشتر پیشرفت کند و علم هم با سرعت خیلی زیادی دارد به جلو حرکت می‌کند و باعث می‌شود هرروز نیاز بیشتری را برای یادگیری موضوعات جدید احساس کنیم. تیم ما هم از این موضوع جدا نیست. هر هفته در مورد مشکلات و ایده‌های زیادی صحبت می‌کنیم و هرروز سعی می‌کنیم کارهای جدیدی را ارائه بدهیم. اکنون روی یک سیستم ضد سرقت پیشرفته کار می‌کنیم.

نقش تحصیلات عالی را در پژوهش چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقایی: بنده آغاز کارم اواخر دوران کارشناسی بود؛ اما اگر از اوایل دانشگاه آغاز می‌کردم، طبیعتاً زمان خیلی بیشتری را می‌توانستم برای موضوعات مختلف اختصاص بدهم. از نظر من دانشگاه و تحصیلات عالی و به‌خصوص یک استاد خوب می‌تواند دید خیلی خوبی را به افراد بدهد. فردی را می‌شناسمکه 30 سال کار تعمیرات تلویزیون انجام داده طرح خیلی خوبی هم داشت؛اما به‌دلیل نداشتن تحصیلات آکادمیک نمی‌دانست باید از کجا آغاز کند و چطور طرح را ثبت اختراع کند.

و سخن آخر …

آقایی: امیدوارم روزی شاهد این باشیم که از تمام فرزندان این مرز و بوم که توانایی‌های خوبی دارند، به‌طور مثال مخترع، نخبه و یا ایده‌پرداز هستند، خیلی بیشتر استفاده شود.

از رئیس دانشگاه آزاد دماوند و معاونان وی که همیشه مشوق و همراه ما بودند، تشکر می‌کنم که تلاش کردند و آزمایشگاه مناسبی را برای فعالیت‌های پژوهشی ما فراهم کنند و دوم از پدر و مادرم که همیشه کمک کردند و همراهم بودند و آخر از استادم، جناب آقای حجت‌الله خواجه صالحانی که هرچه در این مسیر دارم و هرچیز که آموخته‌ام را مدیون وی و صبر و تحملشان هستم