سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شاهان، حاکم بر مردم اند و دانشمندان، حاکم بر شاهان . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :18
بازدید دیروز :4
کل بازدید :44418
تعداد کل یاداشته ها : 84
103/3/1
11:36 ص

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند:

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند با بیان اینکه  کمبود ید باعث افزایش خطر سقط جنین در مادران باردار می‌شود، گفت: آموزش‌های نگهداری و استفاده از نمک‌های یددار توسط کارشناسان واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان دماوند ارائه می‌شود.

خبرنگار بیان ملی به نقل از تارود ، حسن خیرخواه ، اظهار کرد: هفته بسیج ملی تغذیه سالم از 17 آذرماه شروع و تا 21 آذرماه ادامه دارد که شعار امسال اهمیت مصرف نمک یددار است تا خانواده‌ها حتماً از چنین نمک‌های تصفیه شده استفاده کنند.

وی افزود: مصرف نمک یددار بسیاری از موارد کمبود ید را جبران می‌کنند، در کشور ما خاک و آب از منابعید کمتری برخوردار است و این موضوع باعث شده بیماری ناشی از این ماده و بیماری تیروئید را بیشتر شاهد باشیم، این مهم سلامتی کودکان، مادران باردار و جامعه را به خطر می‌اندازد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: کمبودید باعث افزایش خطر سقط جنین در مادران باردار می‌شود، همچنین موجب مشکل در رشد مغز جنین، ناشنوایی، اختلال در تکلم، تولد نوزادان با عقب ماندگی شدید ذهنی، کم کاری تیروئید، گواتر، اختلال در یادگیری، خستگی، کاهش کارایی، کاهش بهره هوشی می‌شود.

خیرخواه با بیان اینکه بهترین راه جلوگیری از مشکلات مذکور، اضافه کردنید به مواد غذایی یا غنی‌سازی است که مناسب‌ترین گزینه نمک‌های یددار است، گفت: متأسفانه برخی نمک یددار را تهیه می‌کنند اما نحوه نگهداری و استفاده از آن را نمی‌دانند که همکاران ما در مرکز بهداشتی شهرستان دماوند این آموزش‌ها را در بین خانواده‌ها در مکان‌های مختلف ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: نمک یددار باید در ظروف تیره نگهداری شود تا ید خاصیت خود را از دست ندهند و اضافه کردن نمک به غذا باید در آخرین مرحله پخت صورت گیرد تا اثرش از بین نرود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند بیان کرد: در کشور ما میزان ید در آب و خاک کم است مخصوصاً در مناطقی که از دریا دور هستند، مصرف ماهی‌های دریایی که در آب‌شور زندگی می‌کنند روش دیگر جبران کمبودید می‌باشد.